Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/arpass/ftp/zwolen24/units/nowosci/init.php on line 40

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/arpass/ftp/zwolen24/units/nowosci/init.php on line 42

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/arpass/ftp/zwolen24/units/nowosci/init.php on line 44
Dzisiaj jest czwartek, 18 kwietnia 2024 r., 109 dzień roku
0
0
0
WIADOMOŚCI | SPORT | OGŁOSZENIA | BAZA FIRM | BLOGI | KULTURA | WIDEO | ZAKUPY | GALERIA ZDJĘĆ | PRZETARGI
Elektrownia zaprasza na dwie nowe wystawy
Dodał: DL, 26-02-2021 10:07, odsłon: 1641
Sławomir Marzec, kadr z filmu Księga  2016
Sławomir Marzec, kadr z filmu Księga 2016

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, zaprasza od soboty, 6 marca na  dwie nowe wystawy. Tym razem swoje prace zaprezentuje Sławomir Marzec, ekspozycja nosi tytuł „Otchłanie i labirynty” oraz Ryszard Waśko, tytuł  „Piękno idei”.

Wystawy można zwiedzać w towarzystwie rodziny czy przyjaciół, w piątki wstęp jest bezpłatny, a dzieci do lat 7, wchodzą za darmo.

 

Sławomir Marzec „Otchłanie i labirynty”

 

Na wystawie w Elektrowni zostaną zaprezentowane najnowsze cykle artysty, inspirowane horyzontem, oraz cykl obrazów użytkowych, wykorzystujących magiczne moce koloru. Przedstawiony zostanie również wybór filmów, których materię wyjściową stanowi pulsacja widzialności powstała przez złożenie kilkudziesięciu przygodnych zapisów filmowych, a także dokumentacja kilku performance’ów.

 

Sławomir Marzec pisze: Interesuje mnie coś takiego jak sztuka obrazu. Przy czym obrazu rozumianego jako sytuacja gry z widzialnością (prefigurującą naszą przytomność), jako forma myślenia widzialności. Obraz zatem niekonkluzywny, antyredukcyjny, wychodzący z reaktywności i bezpośrednich zaangażowań. Obraz deliberujący, rozważający, nie/możliwy, stymulujący poszerzoną refleksję i pogłębione doświadczenie w postaci określonej, sprecyzowanej oscylacji czy może raczej labiryntu. Obraz, który konfiguruje naszą obecność – nasze myśli, emocje, zmysły, wyobraźnię etc. Który posiada „rozwiązanie”, lecz zatopione w wieloznacznościach i mojej subiektywności. Obraz istniejący pomiędzy sprzecznościami i dzięki nim. Obraz podejmujący i podtrzymujący grę o sens nawet w obliczu jego zatarcia, a nawet… nieistnienia. Symboliczność sztuki w moim przekonaniu oznacza całościowy stosunek do rzeczywistości – wytrwanie wobec pełnej sprzeczności wielowymiarowej złożoności istnienia. Przez wiele lat tematem moich prac było po prostu WSZYSTKO. Bo mimo że obecnie nasza gra toczy się na poziomie efemerycznych resztek, symulacji i nawarstwień postfikcji, to nadal jest to gra o wszystko. Nie chodzi tu wszakże o sentyment za utracona pełnią, lecz o strategię działania w czasach nowoczesności postkrytycznej. Pojmowanej jako nieustająca meliorująca (Richard Shusterman) oscylacja i wciąż na nowo re/konstruowane napięcie między niemożliwą całością (jej niewyobrażalnością, nieracjonalnością lub niesprawiedliwością) oraz nieostatecznością wszelkiej konkretyzacji. Sztuka, będąc praktyką antyredukcyjną, wymusza bowiem akceptację niespełnienia. Lecz podtrzymuje przez to nadzieję. Ożywia kreatywność, czujną przytomność.

 

Sławomir Marzec – ur. 1962; absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Kunstakademie w Düsseldorfie. Obecnie prowadzi Pracownię Malarstwa na Wydziale Grafiki w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Praktykuje malarstwo, rysunek, instalację, fotografię przetworzoną, performance i film. Autor ponad setki wystaw indywidualnych, m.in. w Galerii Foksal w Warszawie, Instytucie Przemysłu Skórzanego w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Narodowym w Lublinie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Autor ponad 250 publikacji z pogranicza teorii i krytyki sztuki w czołowych polskich magazynach sztuki, a także w pismach zagranicznych (wieloletni recenzent nowojorskiego „NYArts” i londyńskiego „Contemporary”). Opublikował również pięć książek (ostatnio Zabobony sztuki najnowszej, 2020) Inicjator powołania Forum Nowych Autonomii Sztuk działającego w latach 2014–2018. Autor licznych polemik walczących o (nie)możliwą autonomię sztuki. Kurator wystaw (m.in. Chcę być kobietą, Galeria XX1 w Warszawie – być może najbardziej kontrowersyjnego wydarzenia artystycznego 2019 roku). Wicenaczelny redaktor magazynu artystycznego „Aspiracje”.

 

Ryszard Waśko „Piękno idei”.

 

Czy wiesz kim jest Ryszard Waśko, znasz jego twórczość?

 

Zapraszamy do Elektrowni na wystawę tego właśnie artysty, tytuł wystawy, '' PIĘKNO IDEI'', obrazy z lat 1980-2020.

 

Wystawa w Elektrowni jest największą prezentacją twórczości Ryszarda Waśki w Polsce. Ostatnie dwie wystawy były fragmentaryczne. Zarówno indywidualna wystawa w Szczecinie w Trafostacji Sztuki w roku 2012, która prezentowała całość jego twórczości (stąd prezentacja malarstwa była ograniczona), jak i przedostatnia wystawa w Muzeum Historii Miasta Łodzi w 1998, proponująca jedynie wczesne prace graficzne i malarskie z lat 1980–1998.


Tym razem chcielibyśmy zaprezentować reprezentacyjny zestaw obrazów liczący około 80 dzieł. Będą to więc najważniejsze prace malarskie, jakie stworzył autor przez niemal 40 lat. Otwierające wystawę prace to minimalistyczne obrazy kontemplacyjne lat 1980–1992, w których nietrudno dopatrzyć się strukturalno-analitycznego wątku, jaki cechował prace filmowe, fotograficzne i video z lat 70.

Właśnie te prace medialne sprawiły, że Ryszard Waśko jest reprezentantem pionierskiej grupy artystów medialnych światowej awangardy. Wczesne obrazy z lat 70. i 80. – geometryczne kompozycje powstały przy użyciu takich materiałów jak sadza, złoto czy położone na płótno czyste sypkie pigmenty. Użycie tych materiałów nawiązuje do prehistorycznych rysunków czy średniowiecznych działań alchemików preartystów. Ujmują one swoją prostotą, emanuje z nich spokój. Artysta nie ukrywa odniesień, np. w tytułach, do światowych mistrzów malarstwa. Tak się dzieje w wypadku obrazu Chłopiec nocą, dedykowanemu Barnettowi Newmanowi.

 

W kolejnej grupie obrazów mamy przeniesione na płótno pikselowe „obrazy telewizyjne”, które przedstawione są z niezwykłą precyzją przy użyciu bardzo małych pędzli. „Telewizyjność” tych obrazów odnosi się również do krótkich komentujących zdań, będących esencją newsu.


Ponad dekadę później Waśko zrealizował cykl Timelline, 24 podwójne obrazy, które w jednej części przedstawiają zsolaryzowany obraz telewizyjny, a na drugim jednozdaniowy komentarz, będący polityczną drwiną (np. obraz z mocno otyłym francuskim aktorem Gérardem Depardieu z uwagą dotyczącą jego relacji z Putinem).

 

Istotnym elementem wystawy radomskiej Ryszarda Waśki będą wielkie obrazy 3-, 4- i 6-metrowe prezentowane w największych salach, skupione na ekspresji malarskiej z jednoczesną krytyką przemocy i okrucieństwa naszego świata. Wśród tych obrazów być może uda się zaprezentować monumentalny obraz Guernica, który znajduje się w kolekcji Grażyny Kulczyk czy też monumentalnie ekspresyjne obrazy takie jak Narcyzm i Santa Lucia. W grupie obrazów z ostatniej dekady odnajdujemy nostalgiczne cykle dotyczące tęsknoty do rodziny i najbliższych. A więc są to obrazy takie jak Rodzina, Portret matki czy Kumple. Wśród tych ostatnich obrazów znajdzie się kilka obrazów pt. Rzeźnia.

 

Kuratorami wystawy są Andrzej Paruzel – artysta, kurator i wieloletni przyjaciel Ryszarda Waśki (absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Filmowej w Łodzi) oraz Łucja Waśko – córka artysty, kuratorka jego wystaw i autorka tekstów o jego twórczości, absolwentka wydziałów Historii Sztuki i Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

 

Ryszard Waśko – ur. 1947, absolwent Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej łódzkiej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Na jego twórczość składają się filmy, fotografie, wideo, malarstwo i rysunek. W latach siedemdziesiątych był współzałożycielem Warsztatu Formy Filmowej. W latach 1970–1983 wykładał w PWSFTviT. Był również dyrektorem programowym P. S. 1 Museum oraz Institute of Contemporary Art w Nowym Jorku. W latach 1997–1999 przewodził Międzynarodowemu Stowarzyszeniu Artystów (IKG) z siedzibą w Kolonii. Obecnie mieszka i pracuje w Berlinie.

 

Wystawa czynna: wtorek – piątek, 10.00 – 18.00, sobota – niedziela, 12.00 – 18.00

 

Bilet wstępu na jedna wystawę – 4 zł/osoba, na wszystkie wystawy – 8 zł/osoba

 

Piątek jest dniem bezpłatnego zwiedzania wystaw

 

Wystawa będzie czynna do 25 kwietnia 2021 roku.

 

Informacje pod nr tel. (48) 383 60 77, (48) 386 16 60, a także na stronie internetowej www.mcswelektrownia.pl.

 


 


 

Skontaktuj się z autorem tekstu: DL
Facebook
Google
Wykop
Zgłoś
Wyślij
Drukuj
Komentowanie dozwolone wyłącznie dla zarejestrowanych użytkowników portalu.
ZOBACZ WIĘCEJ
WIĘCEJ +
fot.pixabay
O tym, jak ważna dla naszego zdrowia i samopoczucia jest aktywność fizyczna niko...
fot. Urzad Gminy Policzna
W niedzielę, 24 marca, mieszkańcy gminy Policzna mieli okazję uczestniczyć w nie...
fot. Urząd Gminy Policzna
W Policznie powstaje  nowoczesne miejsce pełne atrakcji – jedyne taki...
fot .Urząd Gminy Policzna
19 marca w gminie Policzna odbyło się ważne wydarzenie mające znaczący wpływ na ...
fot. Urząd Gminy Policzna
W Policznie trwają intensywne prace budowlane przy pierwszym w regionie Centrum ...
fot. Urząd Gminy Policzna
Szkoła podstawowa w Policznie oraz budynek użyteczności publicznej w Wilczowoli ...
09 marca 2024 r. (sobota) o godz. 16:00 Ireneusz Domański - Dyrektor Muzeum Jana...
4 marca obchodzimy Światowy Dzień Otyłości. Ten problem dotyka nawet co trzecieg...
fot. Urzad Gminy Policzna
Rakietki w dłoń – pasjonujące zmagania na turnieju tenisa stołowego w Poli...
fot. Urząd Gminy Policzna
Mistrzowie strategii w gminie Policzna – za nami XX Gminny Turniej w Szach...
fot. Urząd Gminy Policzna
13 stycznia w hali sportowo-widowiskowej szkoły podstawowej w Tczowie odbył się ...
fot. Urząd Gminy Policzna
Samorząd gminy Policzna, dbając o komfort i bezpieczeństwo swoich najmłodszych m...
fot. Urząd Gminy Policzna
22 grudnia w Policznie odbyła się sesja Rady Gminy, która jednomyślnie za...
fot. Gmina Policzna
Prawdziwie świąteczna atmosfera w gminie Policzna – szkoły w Czarnolesie i...
fot. Gmina Policzna
Już teraz na placu budowy obok Urzędu Gminy w Policznie widać pierwsze efekty pr...
fot. Gmina Policzna
Jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej w Policznie otrzymała zaawansowaną kamerę ...
Zdjęcia: Arkadiusz Sulima burmistrz Zwolenia, Reprezentacja Polskich
W hali sportowej Zespołu Szkół Rolniczo-Technicznych w Zwoleniu już po ra...
fot.gov.pl
W związku z planowaną akcją szczepienia lisów, do użytkowników na ...
fot.pixabay
Zmiana czasu z letniego na zimowy to coroczny rytuał, w którym po raz kol...

Kronika
Zobacz więcej
KONTO UŻYTKOWNIKA
WIĘCEJ +

Login:

Hasło:



Gmina Policzna
Zobacz więcej
MCSW Elektrownia
Zobacz więcej
Ostatnie komentarze
Zobacz więcej
OGŁOSZENIA PREMIUM
WSZYSTKIE +
NA GÓRĘ STRONY +
Nasze serwisy:
Kategorie:
Informacje:
Reklama:
Gazeta Zwolen24 to niezależne medium elektroniczne w Zwoleniu - jako jedyni całodobowo informujemy o wydarzeniach w mieście i regionie. Dzięki rzetelności i szybkości w przekazywaniu informacji oraz przynależności do grupy medialnej każdego dnia odwiedza nas wiele tysięcy czytelników.

Kontakt z redakcją:
tel. 501-572-992 - od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 do 16:00 (poza godzinami pracy istnieje możliwość pozostawienia wiadomości SMS lub MMS)
e-mail: redakcja@zwolen24.pl

Kontakt z działem reklamy: reklama@arpass.pl lub 500-304-413
facebook