Dzisiaj jest poniedziałek, 25 września 2017 r., 268 dzień roku
0
0
0
WIADOMOŚCI | SPORT | OGŁOSZENIA | BAZA FIRM | BLOGI | KULTURA | WIDEO | ZAKUPY | GALERIA ZDJĘĆ | PRZETARGI
Fabryka Domów Bogucin
Za paliwo zapłacimy dużo więcej? PiS chce sięgnąć do kieszeni podatników
Dodał: MarBas, 12-07-2017 10:02, odsłon: 1054
Ilustracja przykładowa. fot. pixabay
Ilustracja przykładowa. fot. pixabay

Już dziś odbędzie się w Sejmie pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych - ustawy, która ma wprowadzić tzw. "opłatę drogową". W myśl jej założeń czekają nas podwyżki paliw nawet o 25 groszy na litrze.

Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych posłowie Prawa i Sprawiedliwości złożyli tydzień temu. Po raz kolejny jest to projekt poselski, który nie wymaga przeprowadzenia konsultacji społecznych. Uwagę zwraca także tempo prac w tym temacie, bo już w środę 12 lipca będzie jego pierwsze czytanie.

 

Podwyżki na drogi

 

Nowy pomysł PiS zakłada wprowadzenie Funduszu, z którego finansowane byłyby budowy i przebudowy dróg lokalnych: gminnych, powiatowych oraz mostów w ciągach dróg wojewódzkich.

Głównym źródłem jego finansowania byłaby tzw. opłata drogowa. W teorii płacić mają ją producenci i importerzy paliw, ale trudno spodziewać się innych efektów niż podniesienia cen paliw na stacjach.

 

Początkowo stawka ma wynosić 200 zł za 1000 l benzyn i olejów napędowych lub 369,69 zł za 1000 kg gazów, a potem może rosnąć w zależności od inflacji. Według szacunków może to przynieść podwyżki paliw na stacjach o 25 groszy na litrze.

 

W ten sposób PiS planuje pozyskać około 4-5 miliardów złotych rocznie. Jednak na drogi lokalne miałoby trafiać 50% wpłat, druga połowa zostałaby przeznaczona na Krajowy Fundusz Drogowy, czyli na inwestycje na drogi krajowe.

 

Podobnie jak ze schetynówkami

 

Drogami lokalnymi dalej będą zajmowały się samorządy. Jak zatem środki do nich trafią? W uzasadnieniu do projektu ustawy czytamy, że zasadniczo jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać dofinansowanie z Funduszu  budowy i przebudowy dróg w wysokości 50% kosztów realizacji każdego zadania. Nabór wniosków do realizacji będzie przeprowadzał wojewoda, a wnioski będzie oceniała specjalna komisja. W tym względzie nowy system jest bardzo podobny do istniejących już tzw. "schetynówek".

 

Część wpływów FDS będzie przeznaczona na wnioski bezpośrednio oceniane przez ministra właściwego do spraw transportu – dotyczy to zadań szczególnie istotnych dla zapewnienia spójności sieci dróg publicznych lub bezpieczeństwa ruchu, w tym zadań dotyczących budowy i przebudowy mostów w ciągu dróg wojewódzkich

 

W mediach - wrzawa

 

W mediach społecznościowych od kilku dni trwa zażarta dyskusja na ten temat. Politycy opozycji zarzucają PiS-owi, że wyciąga rękę do kieszeni podatników, a przy okazji robią sobie kampanię samorządową. Szczególnie popularna na Facebooku i Twitterze jest grafika przygotowana przez partię Kukiz'15, w której wyliczone są roczne podwyżki dla przeciętnego kierowcy - w zależności od tego ile pali jego auto oraz ile kilometrów przejeżdżą w ciągu 12 miesięcy.

 


 Fragment grafiki opublikowanej przez polityków Kukiz'15 (pełna grafika pod artykułem w galerii).

 

Nie brakuje też głosów, które mówią o potrzebie doinwestowania dróg lokalnych - jednak nie poprzez wprowadzanie nowej "daniny", a oszczędności i zmiany w zarządzaniu obecnymi środkami.

 

Głos w tej sprawie zabrali też Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, którzy na swojej stronie opublikowali komentarz (TUTAJ-klik). Czytamy w nim m.in.:

 

Ten wzrost (cen paliwa - dop. red.) nie dotknie wyłącznie kierowców – przełoży się bowiem także na wyższe koszty firm, a to oznacza wzrost cen wszystkich towarów i usług. Podwyżki dotkną więc całą gospodarkę i każdego obywatela.

 

(...) Projekt ma być procedowany w ekspresowym tempie. Miał być rozpatrywany w piątek 14 lipca, ale posiedzenie przełożono na jutro, czyli środę – 12 lipca. A jak wiemy szybkość w legislacji nie idzie w parze z jakością. Projekt jest kontrowersyjny, wzbudza dużo zastrzeżeń, a mimo to może zostać uchwalony już za 2 tygodnie (26-28 lipca) i wejść w życie jesienią.



   
Arpass w tekście
Skontaktuj się z autorem tekstu: MarBas
Facebook
Google
Wykop
Zgłoś
Wyślij
Drukuj
Komentowanie dozwolone wyłącznie dla zarejestrowanych użytkowników portalu.

Kronika
Zobacz więcej
KONTO UŻYTKOWNIKA
WIĘCEJ +

Login:

Hasło:



Ostatnie komentarze
Zobacz więcej
Gmina Gózd
Zobacz więcej
Gmina Policzna
Zobacz więcej
OGŁOSZENIA PREMIUM
WSZYSTKIE +
Reklamam adsense prawy dół
NOWOŚCI W WIRTUALNEJ GALERII HANDLOWEJ
PRZEJDŹ DO GALERII +
NA GÓRĘ STRONY +
Nasze serwisy:
Kategorie:
Informacje:
Reklama:
Gazeta Zwolen24 to niezależne medium elektroniczne w Zwoleniu - jako jedyni całodobowo informujemy o wydarzeniach w mieście i regionie. Dzięki rzetelności i szybkości w przekazywaniu informacji oraz przynależności do grupy medialnej każdego dnia odwiedza nas wiele tysięcy czytelników.

Kontakt z redakcją:
tel. 501-572-992 - od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 do 16:00 (poza godzinami pracy istnieje możliwość pozostawienia wiadomości SMS lub MMS)
e-mail: redakcja@zwolen24.pl

Kontakt z działem reklamy: reklama@arpass.pl lub 500-304-413
facebook